Saturday, May 8, 2010

engkau la ratu hatiku.

saya ada ibu. nama ibu saya ROHAIDA bte ABDUL RAHIM@junid. ibu saya tak ngaku ada junid dan ini dibuktikan di dalam surat beranak dan di identity card. aish.. saya rasa mcm banyak sgt nk tulis nih, tapi skrg mcm dh blank pulak otak nih.. kalau exam mcm nih adikadik, kem salam jek la kat A+. eeka, kembalilah ke landasan yg benar!~

gaya mak datin tau. ayah, sila berusaha kuat ye utk dapat title datuk.
ayah, datuk yg memberi ibu gelaran datin.
bukannya datuk yg memberi ibu gelaran nenek.
kalau tak, tugasan ini hendaklah diserahkn ke bahuku.
aduh!

mak saya masak sedapppp.. kalau tak caya, tanya kawankawan ku, tanyalah kepada geng raya. kalau kat rumah saya kompem lama. huehuehue.. mak saya suka kalau orang puji masakan dia. emmm, sapa yang tak suka kn kalau dipuji. contohnya, ada kawan ayah yang sms ayah yang caramel ibu tuh sedap, best in da world la! smpi skrg ibu tak kasik ayah delete message tuh. nak memberi ibu semangat katanya.. HAHA. n kepada lynn, ibu saya minta maaf krn smpai skrg tak ajar awk lagi nk buat caramel sbb mak saya selalu melakukannya secara trkejut!


mak saya selalu suruh saya belajar.. kalau masa kecik kecik dlu, nak terkentut saya belajar ngn ibu. HAHA serious la weh! kalau tak caya silalah tanya kepada adik beradik ku yang lain.. alongangaheera. mungkin saya jek kot yang menerima impak yang besar sebab saya saya saya time kecikk,,, aihhhh.. sbb time kecik saya nih superdupertriper lembab! haha plus, dulu saya mmg nak main jek kejonya.. dulu, saya ada rumah yang ada halaman yangggg luaaaaaaaaaaasssssssssssssssss.. luas gile la beb! tak tau la mcm mana kontraktor tuh buat rumah tu.. dekat situ boleh main bola, layang layang. haaa.. basikal tak kurangnya. ayah pon boleh main golp kat situ.then kene pindah ke rumah yang ada halaman cuma sekakang kera. tapi keinginan nak main tuh tetap membuakbuak. oleh itu, saya akan race dgn along di jalan yang sebenar! jalan yang bertar tu.. sebelum tuh main kat padang tuh so, ada rumput+pasir. nih, main kat jalan yang real, jalan ber'tar' siap ada corner corner lagi. kalau main ngaan along, mest along kasik saya jalan dulu, sbb nak kasik saya chance nak menang katanya.. tapi nant dia potong gak.. tipoo.. rupenya dah besar baru saya tau kenapa dia asek menang sbb basikal dia yang besar tuh boleh set set kat jadi tayar lebih ringan.. alaa.. taktau nk explain camne. seee, betapa nakalnya aku nih. maenn jek keja. sbb main basikal la, saya jatuh dan mulut saya berdarah beb! anda pernah anda pernah? kompem tak kan? sungguh thrill tak kanakkanak saya..

eh, saya kn nak cakap betapa kuatnya saya kena belajar. haha. disebabkan saya nih kuat main so, nak belajar tuh sikitsikit jek. dan kalau ngah belajar tuh, mest asek nak maen jek kejonya. so, kalau nk dipendekkan masa nak belajar kan.. saya kan.. sayaa kan... saya selalu tgk jawapan kat belakang buku tuh.. haha... kantoii.. lagi lagi kalau belajar BI ngann math kot. HAHA.. kekdang tuh mmg selalu kantoii.. huehuehue.. sampai kann sampaii kalau kat sekolah rendah, saya sorang jek tau mcm mana nak check answer kat belakang. semua mest pandang pelik semacam jekk.. kalau saya tak nak belajar kan.. ibu mest selalu cakap, 'kalau tak nak belajar, nanti besar jadi orang gaji mcm (orang gaji yang bergaji di rumah time tu)  kat rumah along angah..' eera takde sbb dia tak layak nk bergajikan aku! HAHAHA. mmg kalau ibu cakap mcm tuh, selalu meresap la ke dalam jiwa. ye la... sapa jek nak jadi orang gajikat adik beradik sndr?? sbb kenakalan aku la, aku telah merosakkan rekod keluarga dalam UPSR. gomanee~~

along = 4A (time along upsr, ade empat subjek je ya teman teman)
angah = 5A
eera = 5A

saya?  hahahahaha..

saya suka amek kacamata hitam ibu. +_+



ehemm..ehemm.. saya sebenarnya bukan anak yang baik. percayalah. dalam banyakbanyak anak ibu, saya lah paling bermasalah. hukhuk. ini bukan gurauan ye. ini serius.. tapi dah membesar ye, anak anak bukan membesar saiz badan ye, tapi membesar dari segi fikiran emosi ke'derhaka'an tuh sudah semakin menyurut. dalam banyak banyak anak, ehem.. saya la paling hot, well itu sudah pasti! tak.. saya la paling suka memberontak. tapi bukan la memberontak yang pakai baju merah tu ye. memberontak yang kalau tadapat tuh  hempas hempas pintu bilik. mmg berdengung la rumah nih! ibu nih dah la strict tegas, aku pulak memberontak keras kepala. mmg tak ngam langsung wa cakap sama lu! contohnya, masa kanakanak dahulu, saya nk beli sandal yang mmg trend time tuh. tapi ibu tak kasik sbb baru beli selipar kot. mmg aku dah nak menginap dh kat pasaraya tuh.. jalan makin lama makin kebelakang makin lambat. tapi akhirnya, hero ku datang menyelamat dan kasik beli kasut tuh.. jap eh! nk selongkar almari kasut. nak tengok ada lg tak. kalau ada boleh la letak gambarnya.oh! anda tidak berkesempatan melihatnya.


apa lagi ye kesalahan yang telah kulakukan. ehem.. banyak sgt sampai dah tak ingat dah. kalau dulu time time sekolah, kalau ibu amek lambat mmg muka saya dh masam. kadang kadang smpai menangis. nampak sangat saya tak penyabar orang. sungguh bukan aku tak penyabar. sebenarnya sbb fikiranku akan mula fikir yang bukan bukan.. semuanya negatif. mcm ibu jatuh tangga ke, rumah terbakar ke, ibu sakit pening, ibu dpt low blood press ke. kekdg tuh ketakutan aku nih ditambah lg dgn bunyi ambulans ngn bomba. pergh.. mana tak menangis aku. sungguh aku risau dan takut. kekadang tuh takut sbb tinggal sorg sorg kat pondok sekolah tunggu ibu.. aku tak suka sendiri namun aku masih sendiri..


ibu, uda minta maaf ya. T_T
adik adik, jangan contohi akak nih.

inila hitam putih kehidupan...

ibu saya, model saya.

tetapi semakin kite grow up, kite semakin tahu apa yang ibu buat adalah utk kebaikan saya. saya sudah mumaiyiz. apa itu betul apa itu salah. oh! sungguh lambat saya mumaiyiz. setelah mendapat upsr yang tuttt, saya baru terkejut dr mimpi yang lama. SAYA TAK NAK JADI BIBIK KEPADA ADIK BERADIK SNDR! SBB SUNGGUH TAK COOL! start sekolah menengah, saya mula belajar dgn sendiri.. saya mula mendaki puncak. menuju puncak! 

kalau dulu, saya memang tak sekepala ngn ibu.. then lepas saya berkawan dgn ***** saya mula sekepala. kalau dulu, time saya chatting ngan ***** dia mest selalu tanya pasal keadaan ibu. then dia tuh buat kelakar kelakar.. ibu suka. sampai ibu dok sebelah saya kalau saya chatting ngan dia. sampai ibu tak masuk tidur nak tunggu saya abis chatting ngan dia. terima kasih kepada *****. tapi ibu cakap, jangan la uda kahwin ngan dia. ibu tak boleh bayangkan. HAHA.
well, sebenarnya sekarang pon saya bergadoh gadoh gak ngan ibu. nak buat mcm mana. lagi lagi dh jadi penganggur nih. dia tengok muka kite, kite tgk muka dia. kekadang gadoh sebb qaseh! haih =.= gadoh sbb saya tak sependapat la. bukannya tak sependapat tp sbb emm, kalau ibu tgh marah marah an, saya cube la cool down kannya. tapi ibu feel yang saya nih tak sokong dia tak defend dia. ye la. kalau dah api tuh, sepatutnya kena la letak air bukan letak api lagi. so, saya mcm air sbb saya cool. tapi kan tapi kan.. ibu cakap, " kalau bermogok ngan uda nih best jugak, tak la ibu menyusahkan ibu. nak masak tuh masak nih. gosok baju sndr" huh~  ^____________^

ibu selalu suroh belajar masak tapi saya buat donno lagi. bukan sbb malas, malas la sikitsikit, sbnrnya sbb mcm selagi kite boleh makan masakan ibu, baik makan masakan ibu. nnt kalau mcm saya dah kahwin, saya kena masak sndr.. kena masak utk suami anak anak.. khiohkhiohkhioh. saya suka makan masakan ibu sbb sedapp! 

time nih ibu nak berlari ke dapur, tapi saya cepat cepat culik ibu. ^_^


ibu, uda minta maaf sebab tadapat amek dentistry medic or ape ape yang ada DR. tuh. uda minta maaf sebab tadapat buat semua anak perempuan ibu ada title DR. kat depan tuh sebab ibu cakap nant kat kad kahwin nampak cantik sikit. 


DR. NUR SYAFEEKA ANAK DIN
bersama pilihan hatinya
ADAM MUKHRIZ B. MIKHAIL

maafkan uda ya. sungguh uda cuba suka kat biologi tu, tapi tak boleh ibu.. uda tipu la kalau uda tak cemburu dgn angah sbb nanti dia ada DR. tuh. uda tipu la kalau uda tak cemburu nant gaji dia bertuttt tutt. uda tipula kalau uda cakap uda suka biologi. uda rasa kalau ibu nak self-sponsored pun uda tak mau ibu. sebab kalau terkantoi ditengah jalan mcm mana? nant uda juga yang rasa bersalah.. lagipun, doktor lama sangat 5 tahun, nanti kahwin lambat sbb nak kerja dulu nak cari duit dulu nak belanja ibu ngan ayah lagi. uda minta maaf lagi sekali sebab tak jadi DR. medic sebab ibu selalu cakap nanti ibu dah tua ibu tak payah susah susah pergi klinik. sebab ibu dah ada anak yang akan merawat ibu. takpe ibu, nant eera pasti jadi DR. medic ibu. uda minta maaf sebab apa yang uda nak ini memang tersimpang jauhh daripada apa yang ibu mahukn. takpe ibu, nant uda carik husband doktor ok? ibu doaakan la!

betapa kebudak-budakannya aku.

ibu, esok mother's day. kitorg kalau mother's day takde buat ape ape kan ibu. uda pon rase bersalah juga dgn ibu. ye laa.. macam kawan kawan uda yang lain, dorang celebrate celebrate. tapi kami anak anak ibu kekadang buat donno jek. nak masak kami tak reti masak. mak kemas rumah, uda tak boleh habuk habuk, nant uda bersin kuat kuat. nant uda dah kerjaa, uda kasik ibu kunci kereta lamborghini or porche or ferrari ke.. ibu terima jek tau! bawak la kereta kereta tuh pergi pasar suntex nanti. ibu uda doakan ibu sihat sejahtera, panjangkn umur supaya dapat tengok semua anak anak ibu naik pelamin, tengok cucu cucu ibu berlari lari. ibu selalu cakap, ibu miskin pon tape tapi janji badan nak kene sihat. ibu jagalah makan ibu. jangan nak makan sedap jek. jangan ikut mcm eera tuh. smua dia ngap. ibu ikut mcm uda, ok? ibu, uda minta maaf ye sebab selalu gadoh gadoh ngan ibu.. takpe, itu gadoh gadoh manja. nantti uda dah masuk UM, ibu setiap minggu datang tau bawak bekal or kite selang seli, ibu datang uda balik. Ibu, uda minta maaf ye atas semua kesalahan uda! biasalah uda kan anak ibu yang palinG rock! 

UDA SAYANGGGG IBU! 

Duhai apakah gerangan budi balasan
Bagi insan melahirkan, membesarkan

Bercucuran airmata bila mengenangkan
Betapakah besar budi ibunda berikan
Siang malam menderita
Hingga entah bila
Sungguh besar pengorbanan
Ibunda berikan

Tiada bahagia jika tiada
Doa puja restu
Syurga itu telapak kaki ibu


3 comments:

geLaSkaCa said...

huwaaa..gile gaban sedih entry eeka!!

huk3..
kalo nk cite psl mak cu lg x cukup space kot..

huwaaa..
sy syg mak sy jgk..
:D

eeka :) said...

wah! sampai tak cukup space..

baca balik entry nih pon mcm baru tringat nak tambah sikit2.
mmg kalau nk recall apa yg ibu dah buat, haih mmg tak larat tangan nk menaipnya.

smua orang sayang ibu mereka. =D

<3 eera said...

mak aihh kau nih , ni karangan SPM keee haa ==" tapi memang betol lah kau anak ibu yang paleng bermasalah sekali xDD wakaka