Thursday, May 20, 2010

masak = eeka uhmmm??

awak reti masak ape?

awak tau goreng telur?

awak tau buat maggi?

awak tau goreng ikan?

kalau nak goreng ikan kena letak ape? 

grrr.. soalan soalan yang kompem lagi susah dari SPM deyy..


well, sebenarnya aku yang menyusahkannya kot. HAHA. eeka tak lawak langsong. ini hal serius. aku berusia 17 tahun tapi bab masak memang la terlalu 'LULUS DGN CEMERLANGNYA' kalau anda percaya, anda memang la polos orangnya. mesti korang ingat aku nih mmg super pemalas kan? mesti korang ingat aku nih mmg superduper pemalas kan? mesti korang ingat aku nih mmg superdupertriple pemalas kan? kalau 4kali pemalas quadriple kn? HAHA. ok, lastly, mesti korang ingat aku nih anak dara tak guna. tettt.. itu memang melampau yer.


korang tau ape pasal aku? hidup aku, aku yang tau nak buat mcm mana.. korang mana tau apa aku buat kat rumah nih. kalau korang tau, mesti korang suro mak korang masuk meminang truss.. TETT.. HAHA 


kawan kawan aku selalu tanya, 'bila nak belajar masak ni?' haih = =' dan soalan soalan di atas itu..  kalau korang risau sangat, mest I explain kat sini kt u'allzz. kau kenal akak aku? akak aku, angah dot , dia tuh kan pon sama macam aku. ye la dah kata dia akak aku. kompem la adik beradik. so kompem la darah yang mengalir tuh sama dalam badan kami. so, hypothesis is accepted. ha? dia tuh pon masa 17 tahun bukannya reti masak pon. dia tuh mula berkecimpung dlam bab bab masak nih lepas dia mandiri. dia dulu kalau nak masak, sms ibu, call ibu tanya resipi. menjadi gak masakannya. nak bukti bukti? oh, i takkan cakap kalau takda bukti ok. sila klik sekarang dia kat indonesia skrang. dia masak la. so, sebenarnya masalah kat sini, orang perempuan tak boleh berkongsi dapur! okay? mak i nak conquer dapur kat umah ni. akak i belajar masak kat dapur dia kat indon sana. i pulak? lepas dh dpt dapur gas sndr. ada paham anak anak? so, dont worry la. i'll learn how to cook one day. haha. 


agak agaknya la kan, bila aku dah ada dapur sendiri nak masak apa ek? 


AYAM MASAK MERAH.



Bahan-Bahan: 1 ekor ayam
Sedikit lengkuas
5 ulas bawang putih
Sedikit asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
3 batang serai
 10 ulas bawang merah atau 4 labu bawang besar
1 sm halia
½ tin tomato puri
2 camca kecil jintan manis, digiling
2 camca kecil jintan putih, digiling
Sedikit cili kering

Cara: Ayam dipotong sesuka hati kemudian digaulkan dengan sedikit garam dan goreng hingga separuh masak. Serai, lengkuas, halia, bawang merah dan bawang putih digiling hingga halus kemudian campurkan dengan bahan giling tadi. Panaskan minyak bekas menggoreng ayam tadi dan tumislah bahan-bahan yang telah digiling tadi. Setelah itu masukkan tomato puri, gula, garam dan air asam jawa sambil dikacau hingga rata. Bila telah agak garing sedikit masukkan ayam sambil digaulkan hingga rata. Kemudian bila telah cukup pekat bolehlah diangkat.

dessert nya? 

KUIH APOM!

Bahan-bahannya:
Tepung Beras 100gm
Gula 50 gm
Air 130 gm
Yeast 2 gm
ENO 2 gm 

Cara-cara membuatnya:
Campurkan tepung beras,gula air dan yeast
Kacau hingga sebati. Biarkan selama 3-4 jam.
Tambahkan ENO dan kacau hingga rata dan biarkan selama 5 minit.
Panaskan cawan-cawab dalam didalam periuk stim dan tuangkan adunan kedalamnya. Stimkan selama 15-20 minit atau sehingga masak.

air apa pulak ya?

AIR SODA BANDUNG!!! 

bahan bahannya?

OH! I DAH EXPERT YE PASAL AIR NI. *tepuk tangan laju laju.

sila nantikan ya anak anak masakan pertama aku. =))

No comments: